Renklerin ve şekillerin doğru oranı hakkında farklı fikirler var. En iyi bilinen renk ve biçim öğretilerinden biri ressam, grafik sanatçısı ve Bauhaus öğretmeni Wassily Kandinsky’nin (1866 – 1944) öğretisidir. Ana renklere belirli özellikler verir: Sarı renk sıcak, belirgin ve eksantrik kabul edilir. Öte yandan mavi, soğuk, eşmerkezli ve çekingendir. Kırmızı rengi diğer ikisinin arasına koyar ve orta sıcak olarak görür.
Ana renkleri üçgen, kare ve dairenin temel şekilleri ile ilişkilendirir: sarı + üçgen, kırmızı + kare ve mavi + daire. Kandinsky’nin teorisi: bir şekil ne kadar sivri ise o kadar sıcaktır. Bu, dar açılı üçgenin özellikle sıcak olduğu, dik açılı karenin ortada olduğu ve köşeleri olmayan dairesel şeklin soğuk bir şekil olarak anlaşılması gerektiği anlamına gelir.
Elbette Kandinsky’nin renk ve biçim teorisi bilimsel değildir. Hem kendisinin hem de diğer sanatçıların algı ve bilgilerine dayanmaktadır. Bundan bir sistem geliştirdi. Fotoğrafta şekiller çok daha karmaşık ve renkler Kandinsky’nin resmine ve teorisine göre çok daha incelikli olsa da, bunları haftanın görüntülerine uygulamaya çalışacağız.
Oval
Karsten Gieselmann’ın Cumartesi resmi, oval şekli, mavi ve sarısı ile etkileyici bir merdiven boşluğunu ilginç ve grafik bir şekilde gösteriyor. Kandinsky’ye göre, açısı olmayan oval, çok az heyecan yaratan soğuk bir şekildir. Mavi, serin ve sakin olarak algılanır ve gökyüzünü temsil eder. Sarı ise sıcak ve ilham vericidir ve dünyayı temsil edebilir. Renklerin ve şekillerin etkileşimi, zıt ama uyumlu bir görüntü ile sonuçlanır.
Fotoğrafçı şöyle yazıyor: “Münih’teki bir tıp merkezindeki bu merdivenin şekli, köşegenler boyunca dinamik bir kompozisyon için önceden belirlenmişti. Orijinalde renk basitti, bu yüzden ışınlanmış alanlara karşı gölgelerin soğuk-sıcak kontrastını kullanmaya karar verdim. Renklendirme yoluyla güçlü bir görsel etki elde etmek için işçiliği güçlendirmek için fotoğrafta görülebilen.”
Üçgen
Galeri fotoğrafçısı Patrick Ehlen’in Pazartesi günü fotoğrafı, Grönland açıklarındaki Disco Bay’de bir fotoğraf turu sırasında çekildi. Buzdağları arasında bir yelkenli gösterir. Burada Kandinsky’de de bir şeyler bulunabilir: renkler sarı ve turuncu ile mavi ve siyah arasında hareket eder – bir yanda büyük bir sıcaklık (burası kesinlikle çok soğuk olmasına rağmen) ve diğer yanda dinginlik ve konsantrasyon . Bu iki direk arasındaki orta yelkende kırmızı. Şekiller daha da ilginç: Yelkenlerin sivri üçgenleri, buzdağının köşesiz ovaliyle tam bir tezat oluşturuyor – burada sıcak (üçgen) ve soğuk (daireler) güçlü bir şekilde bir araya geliyor.
Patrick Ehlen fotoğrafı hakkında şunları aktarıyor: “Gece yarısı civarında ışık ‘sihir’ oluyor. Güneş asla tam olarak batmaz. Gün batımı ve gün doğumunda akıcı bir hareket vardır. Yelkenli teknelerimizin yelkenleri kırmızıdır. Bu, buzdağlarıyla hoş bir kontrast sağlar ve buzdan heykellerin devasa boyutlarına dair bir his. Diğer tekne buzdağı tarafından çerçevelenirken fotoğraf çekebilmek güzeldi.”
Haftanın diğer görsellerinin Kandinsky’nin renk ve form teorisiyle nasıl bir ilişkisi olduğunu kendiniz öğrenebilirsiniz – tüm görselleri resim galerimizde inceleyebilirsiniz.
Cumartesi: ısınma, soğuma (Resim: Karsten Gieselmann)
(baba)
Haberin Sonu
Ana renkleri üçgen, kare ve dairenin temel şekilleri ile ilişkilendirir: sarı + üçgen, kırmızı + kare ve mavi + daire. Kandinsky’nin teorisi: bir şekil ne kadar sivri ise o kadar sıcaktır. Bu, dar açılı üçgenin özellikle sıcak olduğu, dik açılı karenin ortada olduğu ve köşeleri olmayan dairesel şeklin soğuk bir şekil olarak anlaşılması gerektiği anlamına gelir.

Elbette Kandinsky’nin renk ve biçim teorisi bilimsel değildir. Hem kendisinin hem de diğer sanatçıların algı ve bilgilerine dayanmaktadır. Bundan bir sistem geliştirdi. Fotoğrafta şekiller çok daha karmaşık ve renkler Kandinsky’nin resmine ve teorisine göre çok daha incelikli olsa da, bunları haftanın görüntülerine uygulamaya çalışacağız.
Oval
Karsten Gieselmann’ın Cumartesi resmi, oval şekli, mavi ve sarısı ile etkileyici bir merdiven boşluğunu ilginç ve grafik bir şekilde gösteriyor. Kandinsky’ye göre, açısı olmayan oval, çok az heyecan yaratan soğuk bir şekildir. Mavi, serin ve sakin olarak algılanır ve gökyüzünü temsil eder. Sarı ise sıcak ve ilham vericidir ve dünyayı temsil edebilir. Renklerin ve şekillerin etkileşimi, zıt ama uyumlu bir görüntü ile sonuçlanır.
Fotoğrafçı şöyle yazıyor: “Münih’teki bir tıp merkezindeki bu merdivenin şekli, köşegenler boyunca dinamik bir kompozisyon için önceden belirlenmişti. Orijinalde renk basitti, bu yüzden ışınlanmış alanlara karşı gölgelerin soğuk-sıcak kontrastını kullanmaya karar verdim. Renklendirme yoluyla güçlü bir görsel etki elde etmek için işçiliği güçlendirmek için fotoğrafta görülebilen.”
Üçgen
Galeri fotoğrafçısı Patrick Ehlen’in Pazartesi günü fotoğrafı, Grönland açıklarındaki Disco Bay’de bir fotoğraf turu sırasında çekildi. Buzdağları arasında bir yelkenli gösterir. Burada Kandinsky’de de bir şeyler bulunabilir: renkler sarı ve turuncu ile mavi ve siyah arasında hareket eder – bir yanda büyük bir sıcaklık (burası kesinlikle çok soğuk olmasına rağmen) ve diğer yanda dinginlik ve konsantrasyon . Bu iki direk arasındaki orta yelkende kırmızı. Şekiller daha da ilginç: Yelkenlerin sivri üçgenleri, buzdağının köşesiz ovaliyle tam bir tezat oluşturuyor – burada sıcak (üçgen) ve soğuk (daireler) güçlü bir şekilde bir araya geliyor.
Patrick Ehlen fotoğrafı hakkında şunları aktarıyor: “Gece yarısı civarında ışık ‘sihir’ oluyor. Güneş asla tam olarak batmaz. Gün batımı ve gün doğumunda akıcı bir hareket vardır. Yelkenli teknelerimizin yelkenleri kırmızıdır. Bu, buzdağlarıyla hoş bir kontrast sağlar ve buzdan heykellerin devasa boyutlarına dair bir his. Diğer tekne buzdağı tarafından çerçevelenirken fotoğraf çekebilmek güzeldi.”
Haftanın diğer görsellerinin Kandinsky’nin renk ve form teorisiyle nasıl bir ilişkisi olduğunu kendiniz öğrenebilirsiniz – tüm görselleri resim galerimizde inceleyebilirsiniz.

Cumartesi: ısınma, soğuma (Resim: Karsten Gieselmann)


(baba)
Haberin Sonu